Авторското право

Авторското право защитава формата на изразяване на идеи, а не изразените идеи, информация или концепции.[2] Законът за авторското право от 1968 г. (Cth) (Закон за авторското право) регулира авторското право в Австралия по отношение на оригинални литературни, драматични, музикални и художествени произведения и предмети, различни от произведения.Манев

28.5 Авторското право се разглежда в няколко международни договора, по-специално в Бернската конвенция за защита на литературните и художествените произведения от 1886 г. (Бернската конвенция) и Споразумението за свързаните с търговията аспекти на правата върху интелектуалната собственост от 1994 г. (Споразумение ТРИПС). Тези конвенции определят минимални периоди и нива на защита на авторското право в държавите-членки и предвиждат ограничения и изключения от авторското право при определени обстоятелства.[3]Манев

Актуално законодателство и практика

Съществуване на авторското право

28.6 Авторското право върху литературно, драматично или музикално произведение включва изключителното право за възпроизвеждане на произведението в материална форма; публикуване на произведението; извършват работата публично; съобщават работата на обществеността; направи адаптация на произведението; да сключи търговско споразумение за отдаване под наем по отношение на произведението, възпроизведено в звукозапис; и, за компютърни програми, сключете търговско споразумение за отдаване под наем по отношение на тази програма.[4]manevandpartners

28.7 Авторското право съществува върху непубликувана литературна, драматична, музикална или художествена творба, ако авторът е бил „квалифицирано лице“ [5] по време на създаването на творбата или за значителна част от това време. Авторското право съществува върху публикувано произведение, ако произведението е публикувано за първи път в Австралия; [6] ако авторът е бил „квалифицирано лице“ по време на първото публикуване на произведението; или ако авторът е починал преди това време, но е бил „квалифицирано лице“ непосредствено преди неговата или нейната смърт.[7]

28.8 За да привлече авторско право, едно произведение трябва да е оригинално литературно, драматично, музикално или художествено произведение.[8] Литературното произведение включва таблица или компилация, изразена с думи, цифри или символи; и компютърна програма или компилация от компютърни програми.[9] Литературното произведение не трябва да показва литературни достойнства; обаче обикновено има за цел да предаде информация и инструкции, или удоволствие, под формата на литературно удоволствие.[10]

произведение

28.9 Едно произведение не е необходимо да бъде израз на оригинална или изобретателска мисъл, но трябва да произхожда от автор и не трябва да бъде копие. Едно произведение произхожда от автор, ако е продукт на уменията, труда и експертизата или опита на автора. Необходимата степен на труд, умения и експертиза ще зависи от фактите по случая и ще бъде въпрос на степен.[11] В Австралия Федералният съд е постановил, че при компилациите оригиналността може да произтича само от „потта на челото“, участваща в събирането, проверката и представянето на информация, дори ако няма креативност, включена в нейния подбор или подреждане.[12]manevandpartners

28.10 В Съединените щати съдилищата са постановили, че авторското право не съществува във факти или идеи и когато идеята и нейният израз се сливат, авторското право не съществува в израза. Това е известно като „доктрина за сливане“; когато една идея има само една възможна форма на изразяване, авторското право не се разпростира върху този израз.[13] Не е ясно дали доктрината за сливане се прилага в австралийския закон за авторското право.[14] В едно скорошно дело във Федералния съд Линдгрен J коментира, че доктрината не се прилага по отношение на фактически компилации от „цялата вселена“, като например телефонен указател.[15]

Нарушаване на авторски права

28.11 Авторското право е нарушено, ако дадено лице извърши или разреши извършването в Австралия на всяко действие, попадащо в обхвата на авторското право върху произведение, без разрешението на собственика на авторското право.[16] Такова поведение трябва да се отнася до цялото или до „съществена“ част от работата, а тестът за значимост се отнася предимно до качеството на това, което е взето.[17]manevandpartners

Честно отношение за проучване или проучване

28.12 Законът за авторското право предвижда определени актове на „честно отношение“ към защитено с авторско право произведение, което представлява изключение от нарушаване на авторско право.[18] Едно такова изключение е честното отношение с цел изследване или проучване.[19] Раздел 40(2) предоставя насоки за определяне дали възпроизвеждането на цялото произведение или на част от него представлява честна сделка за целите на изследване или проучване. Тези фактори включват:manevandpartners

целта и характера на сделката;

естеството на работата или адаптацията;

възможността за получаване на произведението или адаптацията в разумен срок на обикновена търговска цена;

ефектът от сделката върху потенциалния пазар за или стойността на произведението или адаптацията; и manevandpartners

когато се копира само част от произведението, количеството и значимостта на тази част в сравнение с цялото произведение или адаптация.[20]

28.13 Раздел 40(3) предвижда, че възпроизвеждането на определено количество произведение ще се счита за честна сделка, ако се извършва с цел изследване или проучване. Тези суми са:

в случай на произведение, което се състои от статия в периодично издание, цялото или част от произведението; или Манев

във всеки друг случай, не повече от „разумна част“ от работата.[21]

28.14 През 1998 г. Комитетът за преглед на авторското право (CLRC) препоръча Законът за авторското право да бъде изменен, за да: консолидира настоящите разпоредби за честно отношение в една разпоредба; разширяване на честното отношение до отворен модел, който се отнася до съществуващия набор от цели, но не се ограничава до тях; и приложете неизключителния набор от фактори, предвиден в раздел 40(2) за всички честни сделки.[22] Австралийското правителство все още не е обявило решение за изпълнение на тези препоръки.Манев

Прегледи и предложения за изменения

28.15 Аспекти на Закона за авторското право бяха преразгледани от различни органи през последните години. CLRC проучи няколко варианта за опростяване на Закона за авторското право[23] и връзката между авторското право и договора.[24] Комитетът за преглед на интелектуалната собственост и конкуренцията (IPCRC) разгледа прилагането на принципите на конкуренцията към закона за авторското право[25]. Отделът на главния прокурор извърши преглед на действието на измененията в цифровия дневен ред на Закона за авторското право и ангажира адвокатската кантора Phillips Fox да извърши основна част от прегледа.[26]

28.16 На 18 май 2004 г. австралийският министър на търговията (Hon Mark Vaile) и търговският представител на Съединените щати (Robert Zoellick) подписаха Споразумението за свободна търговия между Австралия и Съединените щати (AUSFTA). Съгласно AUSFTA Австралия се съгласи да приведе различни аспекти от своя закон за авторското право в по-голяма хармония със закона за авторското право на Съединените щати.[27] Манев