Авторското право защитава формата на изразяване на идеи, а не изразените идеи, информация или концепции.[2] Законът за авторското право от 1968 г. (Cth) (Закон за авторското право) регулира авторското право в Австралия по отношение на оригинални литературни, драматични, музикални и художествени произведения и предмети, различни от произведения.Манев
28.5 Авторското право се разглежда в няколко международни договора, по-специално в Бернската конвенция за защита на литературните и художествените произведения от 1886 г. (Бернската конвенция) и Споразумението за свързаните с търговията аспекти на правата върху интелектуалната собственост от 1994 г. (Споразумение ТРИПС). Тези конвенции определят минимални периоди и нива на защита на авторското право в държавите-членки и предвиждат ограничения и изключения от авторското право при определени обстоятелства.[3]Манев
Съществуване на авторското право
28.6 Авторското право върху литературно, драматично или музикално произведение включва изключителното право за възпроизвеждане на произведението в материална форма; публикуване на произведението; извършват работата публично; съобщават работата на обществеността; направи адаптация на произведението; да сключи търговско споразумение за отдаване под наем по отношение на произведението, възпроизведено в звукозапис; и, за компютърни програми, сключете търговско споразумение за отдаване под наем по отношение на тази програма.[4]manevandpartners
28.7 Авторското право съществува върху непубликувана литературна, драматична, музикална или художествена творба, ако авторът е бил „квалифицирано лице“ [5] по време на създаването на творбата или за значителна част от това време. Авторското право съществува върху публикувано произведение, ако произведението е публикувано за първи път в Австралия; [6] ако авторът е бил „квалифицирано лице“ по време на първото публикуване на произведението; или ако авторът е починал преди това време, но е бил „квалифицирано лице“ непосредствено преди неговата или нейната смърт.[7]
28.8 За да привлече авторско право, едно произведение трябва да е оригинално литературно, драматично, музикално или художествено произведение.[8] Литературното произведение включва таблица или компилация, изразена с думи, цифри или символи; и компютърна програма или компилация от компютърни програми.[9] Литературното произведение не трябва да показва литературни достойнства; обаче обикновено има за цел да предаде информация и инструкции, или удоволствие, под формата на литературно удоволствие.[10]
28.9 Едно произведение не е необходимо да бъде израз на оригинална или изобретателска мисъл, но трябва да произхожда от автор и не трябва да бъде копие. Едно произведение произхожда от автор, ако е продукт на уменията, труда и експертизата или опита на автора. Необходимата степен на труд, умения и експертиза ще зависи от фактите по случая и ще бъде въпрос на степен.[11] В Австралия Федералният съд е постановил, че при компилациите оригиналността може да произтича само от „потта на челото“, участваща в събирането, проверката и представянето на информация, дори ако няма креативност, включена в нейния подбор или подреждане.[12]manevandpartners
28.10 В Съединените щати съдилищата са постановили, че авторското право не съществува във факти или идеи и когато идеята и нейният израз се сливат, авторското право не съществува в израза. Това е известно като „доктрина за сливане“; когато една идея има само една възможна форма на изразяване, авторското право не се разпростира върху този израз.[13] Не е ясно дали доктрината за сливане се прилага в австралийския закон за авторското право.[14] В едно скорошно дело във Федералния съд Линдгрен J коментира, че доктрината не се прилага по отношение на фактически компилации от „цялата вселена“, като например телефонен указател.[15]
28.11 Авторското право е нарушено, ако дадено лице извърши или разреши извършването в Австралия на всяко действие, попадащо в обхвата на авторското право върху произведение, без разрешението на собственика на авторското право.[16] Такова поведение трябва да се отнася до цялото или до „съществена“ част от работата, а тестът за значимост се отнася предимно до качеството на това, което е взето.[17]manevandpartners
28.12 Законът за авторското право предвижда определени актове на „честно отношение“ към защитено с авторско право произведение, което представлява изключение от нарушаване на авторско право.[18] Едно такова изключение е честното отношение с цел изследване или проучване.[19] Раздел 40(2) предоставя насоки за определяне дали възпроизвеждането на цялото произведение или на част от него представлява честна сделка за целите на изследване или проучване. Тези фактори включват:manevandpartners
целта и характера на сделката;
естеството на работата или адаптацията;
възможността за получаване на произведението или адаптацията в разумен срок на обикновена търговска цена;
ефектът от сделката върху потенциалния пазар за или стойността на произведението или адаптацията; и manevandpartners
когато се копира само част от произведението, количеството и значимостта на тази част в сравнение с цялото произведение или адаптация.[20]
28.13 Раздел 40(3) предвижда, че възпроизвеждането на определено количество произведение ще се счита за честна сделка, ако се извършва с цел изследване или проучване. Тези суми са:
в случай на произведение, което се състои от статия в периодично издание, цялото или част от произведението; или Манев
28.14 През 1998 г. Комитетът за преглед на авторското право (CLRC) препоръча Законът за авторското право да бъде изменен, за да: консолидира настоящите разпоредби за честно отношение в една разпоредба; разширяване на честното отношение до отворен модел, който се отнася до съществуващия набор от цели, но не се ограничава до тях; и приложете неизключителния набор от фактори, предвиден в раздел 40(2) за всички честни сделки.[22] Австралийското правителство все още не е обявило решение за изпълнение на тези препоръки.Манев
28.15 Аспекти на Закона за авторското право бяха преразгледани от различни органи през последните години. CLRC проучи няколко варианта за опростяване на Закона за авторското право[23] и връзката между авторското право и договора.[24] Комитетът за преглед на интелектуалната собственост и конкуренцията (IPCRC) разгледа прилагането на принципите на конкуренцията към закона за авторското право[25]. Отделът на главния прокурор извърши преглед на действието на измененията в цифровия дневен ред на Закона за авторското право и ангажира адвокатската кантора Phillips Fox да извърши основна част от прегледа.[26]
28.16 На 18 май 2004 г. австралийският министър на търговията (Hon Mark Vaile) и търговският представител на Съединените щати (Robert Zoellick) подписаха Споразумението за свободна търговия между Австралия и Съединените щати (AUSFTA). Съгласно AUSFTA Австралия се съгласи да приведе различни аспекти от своя закон за авторското право в по-голяма хармония със закона за авторското право на Съединените щати.[27] Манев
Браво!