Задаването на въпроси е ценен начин децата да покажат, че разбират прочетеното. Тази стратегия може да се използва в много области, включително структурата на историята и предсказанията. Във всеки раздел са дадени съвети за използването на това умение, докато четете с вашето дете или ученик!
Тази публикация обхваща седем области за подпомагане и разширяване на разбирането на детето за това, което чете. Всеки раздел предлага списък с въпроси, които можете да използвате с учениците. Различните области са:
Децата показват, че разбират, като реагират на прочетеното по начин, който има смисъл. Очаквайте от тях да реагират на прочетеното чрез обсъждане и задаване на въпроси. Последователното задаване на въпроси помага процесът да се превърне в навик и децата да четат за смисъла.
Когато изследвате структурата на историята с учениците, съсредоточете се върху последователността на събитията. Тези въпроси за разбиране ще помогнат на децата да разберат, че събитията се случват в определен ред, който влияе на това как те се отразяват едно на друго и в крайна сметка какво се случва с героите. уебинар
Можете да задавате въпроси преди, по време или след четенето. Опитайте се да ограничите въпросите и да не карате учениците да се притесняват да гадаят или да предсказват думи, докато четат. Колкото по-малко разсейващи фактори има, толкова по-добре! Използвайте тези въпроси за четене с разбиране, за да подскажете на онези ученици, които може да се затрудняват с това умение. уебинар
Какво ще се случи след това? Откъде знаете?
Смятате ли, че героите ще трябва да се сблъскат с някакви проблеми/конфликти? Откъде знаете?
Какво мислите, че ще се случи в края на историята? Какво ви кара да мислите така?
Какво според вас ще се случи, ако…?
Какво според вас чувстват или мислят героите?
Какво ще направи героят след това? Как техните действия ще повлияят на историята?
3. Въпроси за целта на автора уебинар
Децата трябва да вземат предвид целта на автора, когато четат или слушат дадена история. Те трябва да разглеждат историите от обективна гледна точка, а не само от своята лична!
Как мислите, защо авторът е избрал да напише тази история? (Например, дали иска да информира, забавлява, убеждава и т.н.?)
Какво послание се е опитал да предаде авторът? Откъде знаете?
Защо според вас авторът е избрал мястото на действието на разказа?
Какво се опитва да ни каже авторът?
Какво мислите за заглавието? Добър избор ли е направил авторът? Защо?
4. Въпроси за обобщаване и разбиране
Обобщаването включва определяне на важните събития в текста, като се пренебрегва цялата останала информация. Обобщаването може да включва устно или писмено резюме на основните моменти. Използвайте тези въпроси, за да насърчите учениците да си припомнят критични части от текста и като подсказки за учениците, които имат нужда от повече помощ, за да запомнят прочетеното.платформа за безплатни уроци по математика
Какво се е случило в историята? Можете ли да разкажете какво се е случило по ред?
Коя според вас беше най-важната част от историята? Защо?
Случи ли се нещо, което промени изхода на историята? Очаквахте ли това?
Каква е била мисията на героя? Как я постигнаха?
Защо героят е направил този избор? Можеше ли да направи по-добър избор?
Защо се е случило [събитие]? платформа за безплатни уроци по математика
Децата трябва да се упражняват да преразказват истории по интересни и вълнуващи начини. С практиката връзките им ще стават все по-подробни. Важно е да правите паузи при четенето и да давате на учениците време да помислят, когато правят връзки. Тези въпроси за разбиране са друга чудесна стратегия, която помага да подтикнете децата.
Историята на героя напомня ли ви за някого?
Тази книга напомня ли ви за други книги, които сте чели?
Как ви накара да се почувствате историята и защо?
Научихте ли нещо от тази история, което можете да използвате в живота си?
Тази история напомня ли ви за нещо, което се случва в реалния свят?
Направете връзка с други книги, написани от този автор.
6. Въпроси за самонаблюдение и самокоригиране образование
Самонаблюдението е, когато читателят забелязва собствените си грешки при четене. Самокоригирането е способността да се върнете назад и да поправите тези грешки. Когато детето осъзнае, че е допуснало грешка, ние искаме то да спре, за да може да развие цялостно разбиране на това, което чете. Използвайте тези въпроси, за да развиете допълнително тези умения.
Има ли смисъл?
Илюстрациите помагат ли ви да разберете историята?
Кои части от историята не разбрахте? Върнете се и препрочетете, за да разберете смисъла.
Какви стратегии бихте могли да използвате, за да си помогнете, ако не разбирате нещо?
Защо спряхте да четете? образование
7. Въпроси за разбиране на изводи
Правенето на изводи е сложно умение, чието овладяване отнема време на учениците. То включва четене между редовете и използване на знанията им, за да направят правдоподобни предположения за историята. Докато четат, те ще използват множество подсказки, за да развият своите заключения, което ще доведе до различни отговори. Използвайте тези въпроси за четене с разбиране, за да помогнете на учениците да четат с критичен поглед и да подобрят разбирането си на текста. ОБР
Какво е било основното чувство в историята (например дали е било щастливо или тъжно)? Откъде знаете това?
Защо героят е избрал да направи _______? Защо?
Съгласихте ли се, когато героят избра да ______?
Разкажете ми за някои от емоциите, които изпитват героите. ОБР
Браво!